Hybrydowe układy napędowe wykorzystywane w samochodach osobowych Hondy technologicznie wywodzą się z rozwiązań spotykanych w bolidach Formuły 1 – Takie przesłanie niesie za sobą najnowsza kampania japońskiego producenta motoryzacyjnego, która wystartowała w czerwcu pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”.
W klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 na pierwszym miejscu znajduje się zespół Red Bull Racing Honda. Osiągniecie to jest zasługą wyników osiąganych przez Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Pierwszy z nich zwyciężył w Grand Prix Emilii-Romanii, Monako, Francji, Styrii i Austrii, drugi okazał się najlepszy w Grand Prix Azerbejdżanu. Dzięki temu Holender prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców, a Meksykanin jest trzeci. Składową o ogromnym znaczeniu w sukcesach tych zawodników są hybrydowe jednostki napędowe Hondy, które montowane są także w bolidach należących do zespołu AlphaTauri Honda.
Z toru wprost na ulice
Rozwiązania technologiczne stosowane w Formule 1 nie pozostają bez wpływu na układy napędowe e:HEV, znajdujące się w Hondzie Jazz i Crosstar, CR-V oraz modelu HR-V. Podczas wyścigów inżynierowie nieustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych stała się bezcenna w kontekście projektowania jednostek, w które zostały wyposażone samochody osobowe Hondy.
Na wagę złota
Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa – wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego wykorzystujemy w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV, które zapewniają kierowcy balans między mocą ą oszczędnością.
Jak działa system hybrydowy stosowany w modelach e:HEV?
System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, przekładni o stałym przełożeniu i jednostki sterującej mocą, które harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając bezpośrednią reakcję. Aby zagwarantować wrażenia z jazdy przy zachowaniu wydajności, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.
Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.
Unikalność systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej, gdzie responsywny napęd zapewnia radość z jazdy, a tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80 proc. czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV, uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym. Podczas jazdy z wysoką prędkością (np. podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu) stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego może być uzupełniana przez, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego – jest to szczególnie przydatne gdy musimy wyprzedzić ciężarówkę na prawym pasie lub dokonać dynamicznej zmiany pasa ruchu.
W przypadku trybu hybrydowego nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doładowania akumulatora za pośrednictwem generatora. Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne, żeby doładować akumulator.