Samochód jako przedmiot o wielu zastosowaniach służący do zaspokajania rozmaitych potrzeb człowieka na trwałe wpisał się w naszą rzeczywistość. Posiadamy auta dostawcze, ciężarowe, sportowe czy też po prostu osobowe. Co zaś w sytuacji, w której nie możemy pozwolić sobie na zakup kilku pojazdów, a potrzebujemy środka transportu, który pozwoli nam zaspokoić szereg potrzeb? W takiej sytuacji grupujemy nasze potrzeby, a naszą uwagę skupiamy na segmencie kombivanów. Zapraszam.

Wygląd zewnętrzny

Co do zasady kombivan ma być autem do bólu praktycznym, w którym wygląd podporządkowany jest użyteczności- jest to twierdzenie ogólne, z którym postanowili polemizować francuscy projektanci, a owocem tejże jest Rifter będący autem nie tylko wysoce praktycznym, ale i atrakcyjnym wizualnie- ten samochód naprawdę może się podobać.
Przednia część auta to swoisty festiwal nieostrych linii i przetłoczeń. Masywny zderzak zwieńczony narożami wykonanymi z tworzywa oraz mocarny pas przedni to elementy, które pozwalają twierdzić, iż Peugeot jest autem solidnym, które będzie w stanie znieść wszelkie trudy i niedogodności związane z codzienną eksploatacją. Krótka, niemalże prosta linia pokrywy komory silnika oraz niezwykle szeroka szyba przednia zapewniająca niemal panoramiczny widok znacznie ułatwiają manewrowanie pojazdem, a przy tym stanowią spójną stylistycznie całość- niestety szeroka szyba przednia wymusiła szeroką konstrukcję podstawy słupka A, co wpływa na pewien niedostatek widoczności i potrafi wzmóc czujność kierowcy podczas miejskich manewrów.
Linia boczna auta stanowi jego definicję. Duże panele drzwiowe, szeroki rozstaw osi oraz wysoko zakreślona linia dachu, której wysokość jest stała- to elementy, które mówią niezwykle jasno: jestem praktyczny i tak należy mnie postrzegać.
Tylna część pojazdu to praktycznie jeden element- klapa bagażnika, która skrywa niski próg umożliwiający prosty załadunek ciężkich i dużych przedmiotów- do pełni funkcjonalności w testowanym egzemplarzu brakowało mi dwuskrzydłowych drzwi, przy czym zauważyć należy, że jednoskrzydłowa klapa posiada niezależnie otwieraną szybę, co pozwala na szybkie umieszczanie przedmiotów w części bagażowej.

Wnętrze

Kabinę pasażerską Riftera należy podzielić na dwie części, pierwszą przeznaczoną dla kierowcy, który używa auta nie tylko do przemieszczania się, ale także załatwiania różnego rodzaju sprawunków oraz drugą pasażersko-bagażową, której przeznaczenie można dowolnie kształtować w zależności od aktualnych potrzeb.
Zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą nie jest szczególnie trudnym zadaniem, wszystko za sprawą dostatecznego zakresu regulacji kolumny kierowniczej oraz fotela, przy czym zaznaczyć trzeba, że w przypadku Riftera siedzimy nieco wyżej, co pozwala nam widzieć więcej- jest to szczególnie istotne podczas manewrowania autem.
Deska rozdzielcza, kierownica oraz manetki to dobrze znany kokpit, chociażby z takich modeli jak 308- niewielka kierownica, która w istocie nie pasuje do charakteru Riftera oraz wysoko osadzone zegary, przy czym w wydaniu Riftera jest on nieco bardziej praktyczny- schowek tuż przed zegarami pozwalający położyć tam telefon, klucze, drobne, czy wszelkiego rodzaju drobiazgi, które zawsze się nam nazbierają. Na krańcach deski rozdzielczej umieszczono dwa cuholdery, które bez trudu mieszczą duże kubki na kawę, puszkę albo półlitrową butelkę. Jeśli zaś chcemy schować nieco większą butelkę, to musimy skorzystać z przepastnego schowka w konsoli środkowej, który bez trudu zmieści kilka półtora litrowych butelek. Przesuńmy się nieco w stronę siedzenia pasażera, wówczas naszym oczom ukaże się manipulator służący do wyboru kierunku jazdy- kontrowersyjne i niecodzienne rozwiązanie, oraz schowek, który pozwala na schowanie mapy, notatnika czy chociażby latarki. Niestety negatywnie należy ocenić sposób jego otwierania. Nie ma tam bowiem żadnego przycisku ani uchwytu, a sam schowek otwieramy przez przesunięcie pokrywy w górę- jest ona pokryta materiałem, który w łatwy sposób ulega zabrudzeniom, a to niestety należy ocenić ujemnie. Przejdźmy teraz do foteli, które stanowią osobny byt. Są niezwykle wygodne, posiadają niezależne podłokietniki, a przede wszystkim pokryte są dobrej jakości materiałem. Należy zwrócić uwagę na wspomniane uprzednio podłokietniki, są solidnie wykonane, a przede wszystkim solidnie zamocowane- nawet przy częstym używaniu nie musimy się obawiać uszkodzenia mechanizmu. Przejdźmy do drugiego rzędu siedzeń. Są one podobnie jak i pierwszy rząd niezależne, można je dowolnie składać, rozkładać oraz ustawiać. Skoro już o drugim rzędzie mowa, to Rifter posiada odrębną regulację siły nawiewu dla drugiego rzędu — przydatne i bardzo praktyczne rozwiązanie. Przejdźmy do trzeciego rzędu, który składa się z dwóch niezależnych foteli- nie ma tutaj mowy o imitacji fotela wyjmowanej z podłogi bagażnika, a o normalnych pełnowymiarowych fotelach.

Kwestie mechaniczne

Pod maską testowanego egzemplarza pracowała turbo doładowana jednostka wysokoprężna 1.5 legitymująca się mocą 130 koni mechanicznych sprzężona z ośmiostopniową przekładnią automatyczną. Jest to stosunkowo rozsądny wybór, biorąc pod uwagę masę, gabaryty auta oraz niskie spalanie tej jednostki — podczas podróży po drodze krajowej z prędkością 90 km/h bez większego wysiłku osiągniemy spalanie na poziomie poniżej 5 litrów oleju napędowego, jeśli zaś zdecydujemy się na autostradę, to spalanie będzie oscylować w granicy 6,5 litra oleju napędowego. Przekładnia jest właściwie zestopniowana posiada, krótkie przełożenia, które uwydatniają elastyczność niewielkiego silnika, przy czym w mojej ocenie optymalnym rozwiązaniem dla wersji przedłużanej byłaby jednostka wysokoprężna legitymująca się mocą przynajmniej 160 koni mechanicznych, wówczas Rifter byłby sprawnie przemieszczającym się autem.

Zalety

-funkcjonalność,
-niskie spalanie,
-relatywnie niska cena,
-interesujący wygląd.

Wady

-halogenowe reflektory,
-niskiej jakości owiewki bocznych szyb przednich,
-nisko umieszczone klamki wewnętrzne,
-symboliczne kieszenie drzwiowe.

Podsumowanie

Peugeot Rifter to interesująca propozycja dla osób szukających praktycznego auta, które posiada interesujący wygląd, a jeśli do tego dołożymy relatywnie niską wartość zakupu i niewielkie spalanie, to wówczas możemy mieć interesującą alternatywę dla innych konstrukcji na rynku.