Samochody w nadwoziu kombi od zawsze kojarzone były z przestronnością i praktycznością, przy czym niezwykle rzadko wiązano je ze sportowymi doznaniami czy wysokim komfortem podróżowania — takiemu postrzeganiu rodzinnych aut sprzeciwia się Skoda w swoim flagowym modelem o nazwie Superb. Zapraszam.

Wygląd zewnętrzny

Stylistyczną wędrówkę po nadwoziu rozpocznijmy od przedniej części pojazdu bowiem tam dzieje się najwięcej. Dynamicznie zarysowana linia reflektorów przednich oraz rozliczne przetłoczenia pokrywy komory silnika to te elementy, które na pierwszy rzut oka pozwalają
stwierdzić: Superb, to auto z charakterem.
Na szczególną uwagę zasługuje linia przednich błotników, a w szczególności przetłoczenie znajdujące się w ich górnej części, które biegnie przez całą linię boczną, które w połączeniu z żebrowaną 19-calową felgą tworzą zgrany i niezwykle harmonijny duet.
Linia boczna Superba stanowi swoiste studium cech, które można opisać w syntetyczny sposób przy użyciu kilku ogólnych wyrażeń- duży rozstaw osi, krótki przedział silnikowy oraz niezwykle duża przestrzeń pasażersko-bagażowa. Tak w zasadzie można by zamknąć opis auta, które pod ciekawą karoserią kryje szereg udogodnień i interesujących rozwiązań technicznych.
Tylna część auta zdradza sportowe zacięcie pojazdu. Wszystko za sprawą podwójnych tłumików końcowych, które całe szczęście wciąż są prawdziwie. Nad nimi znajduje się zderzak oraz klapa bagażnika, która kryje niski próg załadunku oraz ogromną przestrzeń bagażową- po złożeniu tylnych foteli Superb może z powodzeniem stać się autem dostawczym, które pozwoli spokojnie przewieźć pralkę, lodówkę czy chociażby kilka mebli. To naprawdę pojemne auto.

Wnętrze

Kabina pasażerska Skody stanowi połączenie dwóch nurtów: przestronności i elegancji. Zajęcie komfortowej pozycji za kierownicą nie stanowi żadnego problemu. Wszystko za sprawą intuicyjnej i ergonomicznej obsługi regulacji foteli oraz kolumny kierowniczej. Fotele posiadają wystarczający zakres regulacji, podobnie jak kolumna kierownicy, przy czym zakresy te są samodzielne i nie muszą się wzajemnie uzupełniać- jest to szczególnie istotne dla wysokich osób, które mogą mięć problem ze znalezieniem optymalnego ustawienia fotela oraz kolumny kierowniczej.
Łopatki służące do zmiany biegów, przełączniki zespolone czy chociażby manetka od obsługi tempomatu, to elementy umieszczone w sposób, który pozwala na ich korzystanie bez konieczności odrywania dłoni od koła kierownicy, przy zaznaczyć należy, że i sam wieniec jest należycie wykonany i optymalnie leży w dłoniach.
Fotele oraz tylna kanapa testowanego egzemplarza należą do niezwykle wygodnych- całodzienna podróż nie męczy, nie powoduje nieprzyjemnych dolegliwości bólowych, co więcej, przy optymalnym ustawieniu fotela nie ma najmniejszego problemu ze swobodnym położeniu lewej stopy na prawym kolanie, co w sposób dosadny pokazuje jak przestronnym autem jest Superb.

Kwestie mechaniczne

Pod maską testowanego egzemplarza pracował silnik 2.0 TSI generujący 272 konie mechaniczne mocy- to dobrze znana i dynamiczna jednostka pozwalająca nie tylko na sprawne przemieszczanie się, ale także na posiadanie przyjemnego zapasu mocy, która jest dostępna praktycznie w każdym momencie. Jednostka napędowa sprzężona była z siedmiostopniową przekładnią DSG, która w znakomity sposób spełnia swoje zadanie. Warto wskazać, iż testowany egzemplarz posiadał napęd na wszystkie koła. Szczególnie ceniony podczas jesiennych deszczy czy zimowych opadów. Samochód posiada umiarkowany apetyt na paliwo. Podczas podróży z prędkościami autostradowymi możemy bez większych trudności osiągnąć wynik 9 litrów na sto kilometrów, jeśli zaś zdecydujemy się na podróż drogami krajowymi, to wynik na poziomie 6 litrów nie powinien nas zaskakiwać- ta jednostka przy łagodnej jeździe potrafi być oszczędna. Układ hamulcowy to kolejny z plusów Superba. Kilkukrotne hamowanie z prędkości autostradowych nie jest w stanie zmęczyć układu hamulcowego- jest to szczególnie istotne ze względu na moc oraz masę auta.

Zawieszenie i układ kierowniczy funkcjonują prawidłowo, przy czym w mojej ocenie zawieszenie mogłoby być nieco sztywniejsze, podejrzewam, że zawieszenie adaptacyjne rozwiązałoby sprawę, przy czym wskazać należy, że pojazd nie posiada tendencji do nadmiernego przechyłu nawet podczas dynamicznych manewrów.

Zalety

-Ogromna przestrzeń pasażerska;
-Moc oraz moment obrotowy;
-Niskie spalanie;
-Wygląd zewnętrzny;

Wady

-Nieco zbyt miękkie zawieszenie;
-Pojemność zbiornika paliwa;
-Brak reflektorów w technologii LED.

Podsumowanie

Skoda Superb to auto dla osób ceniących komfort, dynamikę, przestrzeń, a przede wszystkim pieniądze. Za dobrze skonfigurowany egzemplarz można zapłacić w okolicach 170 tysięcy złotych, co jest interesującym wynikiem na tle konkurencji.